Finanțările guvernamentale pot fi de două tipuri : directe sau indirecte.
Finanţările directe se referă la sumele primite din bugetul public. Aceste sume sunt administrate de ministere. În cadrul finanțărilor directe oferite de către ministere prin finanțări guvernamentale există de asemenea mai multe categorii:
✅ Subvenții acordate de stat, oferite prin ministere, conform legii nr. 34/1998 care se referă la oferirea de subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială.
✅ Finanţări nerambursabile din fonduri publice, oferite de primării, conform legii nr. 350/2005, care se referă la finanțări nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general.
Fondurile Europene sunt finanțări nerambursabile de care pot beneficia statele membre pentru a micșora diferențele de dezvoltare dintre state și sunt gestionate de Comisia Europeană.
România poate beneficia de Fondurile Europene Structurale și de Investiții (Fondurile ESI), pentru proiectele ce au ca scop coeziunea economică și socială. Acestea sunt de mai multe tipuri:
✅ Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) – Pentru consolidarea coeziunii economice și sociale în Uninea Europeană
✅ Fondul de Coeziune (FC) – pentru infrastructură de mediu
✅ Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) – pentru dezvoltare rurală
Acestea finanțează proiecte de dezvoltare rurală, Investiții în infrastructură de tipul managementul deșeurilor, sănătate, educație, turism și energie, cercetare, promovarea incluziunii sociale prin formare și/sau reconversie profesională, servicii sociale, promovarea incluziunii sociale și combaterea sărăciei
Fondurile pot fi accesate de persoane juridice după consultarea Ghidului Solicitantului, elaborarea cererii de finanțare și depunerea acesteia în cadrul apelului deschis din Programul Operațional în care se încadrează proiectul.
De la depunerea cererii și până la decizia de finanțare sunt parcurse mai multe etape:
✅ Evaluarea cererii de către ofițerii de evaluare
✅ Potențiale solicitări de clarificări și completări ale cererii
✅ Notificarea cu privire la răspunsul finanțării
✅ Elaborarea și semnarea contractului de finanțare
Granturile, inclusiv europene, sunt primite din partea unor finanțatori ce stabilesc obiectivele generale ce trebuie atinse. Sunt alocate sume de bani pentru proiecte în diverse domenii de activitate. În a doua etapă finanțatorul pornește public programul de finanțare alături de un ghid ce condițiile ce trebuie respectate pentru a putea beneficia de acest sprijin financiar. Acest ghid conține regulile și obiectivele programului de finanțare, data limită în care se pot trimite proiecte, limitele minime și maxime de sume ce pot fi alocate și intervalul de timp de desfășurare.
Granturile pot fi și sub formă de ajutor financiar oferit proiectelor ce ajută politicile UE. Sunt o formă complementară de finanțare. Ceea ce înseamnă că acoperă doar o parte din costurile necesare pentru proiect, restul fiind necesar să fie gestionat de organizație prin alte mijloace.
Finanțatorul stabilește domeniul vizat și rezultatele dorite și care sunt beneficiarii finali pentru proiectul finanțat, urmate de stabilirea metodologiei. În a doua etapă urmează licitația. În acest moment finanțatorul transmite în mod public condițiile de eligibilitate pentru a putea beneficia de finanțare și un ghid al programului și data limită de înscriere în programul de finanțare. Proiectele propuse vor fi ulterior evaluate de o comisie, fiecare proiect primește un anumit punctaj, apoi vor fi aranjate în ordine descrescătoare, în funcție de punctaj. Urmează finanțarea propriu zisă și implementarea proiectului câștigător, urmând să fie evaluat la final.
Aici găsești o listă cu finanțări de mai multe tipuri – https://www.finantare.ro/calendar-granturi
Deși există posibilitatea de accesare de fonduri prin intermediul finanțărilor guvernamentale și a companiilor private, cea mai folosită și la îndemână metodă rămâne Fundraisingul comunitar. Acesta presupune desfășurarea unor activități ce facilitează donațiile de la persoane fizice.
Există o multitudine de activități de sponsorizare pe această cale pe care le poți organiza, aici este o listă cu câteva idei:
✅ Competiții- Competiții sportive, showuri de talent, maraton, orice activitate are legătură cu cauza ta. Sunt o oportunitate bună de a prezenta asociația unui public larg, a interacționa cu comunitatea și a strânge donații.
✅ Donații prin SMS- Cea mai facilă modalitate prin care o persoană poate dona. Are de asemenea costurile cele mai scăzute pentru organizare.
✅ Fundraising stradal- De asemenea, la fel ca donațiile prin competiții, ajută la creșterea vizibilității organizației, prin interacțiunea directă cu potențialii donatori. O metodă alternativă la fundraisingul stradal sunt coletele stradale promovate prin social-media.
✅ Urnele de donații- Reprezintă o cutie, bol sau urnă în care sunt puse donațiile. Cutia trebuie să conțină un mesaj clar asupra cauzei pe care o susține și necesită supraveghere constantă din partea fundraiser-ului prezent în locație. Acestea pot fi plasate în locuri în care se concentrează multă populație de tipul supermarketurilor, piețelor publice, localuri sau baruri.
✅ Evenimente de strângere de fonduri- Seamănă cu organizarea de competiții însă pot lua mai multe forme- concerte, festivaluri, teatru.
✅ Peer to peer fundraising– Constă în formarea unei rețele active de donatori. Acest proces constă în adunarea susținătorilor ONG-ului pentru a atrage donații în numele acestuia de la persoane fizice. Reprezintă metoda prin care susținătorii organizează campanii personale cu scopul de a strânge donații din partea cunoscuților lor și din partea celor apropiați.
Aceste sponsorizări iau naștere în urma unor contracte de sponsorizare, în baza legii nr. 32/1994. Necesită o etapă de documentare prealabilă și identificarea persoanei din cadrul companiei care poate fi contactată în vederea obținerii unei sponsorizări. Trebuie identificate obiective comune cu compania și identificarea sumei cu care va fi sponsorizată asociația.
Se diferențiază de granturile oferite de companiile private, pentru că în acest proces compania sponsorizează o organizație anume, fără un concurs în prealabil.
La ce se refera redirectionarea 3,5% ?
Pentru că suntem o organizatie nonprofit (asociatie), atunci putem beneficia de prevederea 3,5% din Legea 227/2015!
Potrivit dispoziţiilor art. 123 şi 130 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, contribuabilii pot dispune asupra destinaţiei sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, conform legii.
Acest lucru se poate realiza foarte simplu, prin completarea unui formular standard.
Redirectionarea este gratuita, adica nu duce la nici o cheltuiala suplimentara pentru persoana care completeaza formularul respectiv.
Formularul este optional si poate fi completat de orice persoana fizica care obtine venituri din salarii si asimilate acestora.
Rezultatul este virarea, in contul organizatiei dvs. nonprofit sau unitate de cult, a unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual platit pentru salariul persoanei respective.
Suma care va revine NU reprezinta o sponsorizare sau o donatie, ci este o parte a bugetului de stat care este directionata de catre fiecare cetatean in parte catre sectorul neguvernamental.